onsdag 5 juni 2013

Gult och blått - Svenska flaggans dag

Den 6 juni fick "nationaldagsstatus" först 1983, så på 70-talet hette det alltså fortfarande "Svenska flaggans dag".
Med anledning av denna "Svenska flaggans dag" tänker jag nu dela med mig lite av det blå-gula 70-talet i form av kläder, först och främst ur Ellos vår- och sommarkatalog från 1975.

I Ellos vår- och sommarkatalog 1975 är det något alldeles särskilt gott om blå-gula klädesplagg av olika slag. Min gissning är att det var bröllop på gång mellan Carl-Gustaf och Silvia, som gifte sig sommaren därpå, och svenska folket och alla som såg chansen att tjäna pengar på "hysterin" var väl alldeles till sig. 
Med en sverigetröja eller ett par kalsonger med svenska flaggan på, var man kanske nästan som med på festen! Men - det här är bara en simpel gissning från min sida. Det kanske var Borg och Stenmark det berodde på, eller vad tror du? I vilket fall berodde det inte på att vi hatade alla som inte var svenskar.


G: TRÖJA i härlig 100% bomullstrikå med Sverigetryck i blått och gult. Muddar i ärmarna. Finribbstickad krage. Fintvätt 40°. 



A: KALSONGER i 100% bomull av mycket god kvalitet med blågult Sverige-tryck. Omlottgylf och slåkantning i benen. Brett infållat midjeresårband. Tvättas som kulörtvätt 60°.

G: KALSONGER i utmärkt 100% bomullstrikå. Trevligt flaggmönster i svenska färgerna. Slåkantade ben och slåkantning i midjan med infällt resårband. Omlottgylf. Tvättas som fintvätt 40°
H: TROSOR av bomullstrikå med kul flaggtryck. Kulörtvätt 60°. Matchande resårspets. Frottéfodrad gren.



Intill flaggan finns texten "made in Sweden"
E: NATTLINNE i gult och blått med roligt tryck. Mjukskön kvalitet - 100% bomullstrikå. Slåkant runt hals och ärmar. Tvättas som kulörtvätt 60°.
C: T-SHIRT i mjukstickad, slät 100% bomullstrikå med Sverige-tryck på blå eller gul botten. Slåkantning i hals och ärmar. Tvättas i fintvätt 40°.


Fanns även i vuxenstorlek
Fotbollsdress med tröja av bomull och byxa i nylon. Fintvätt 40°. Tröjan har påsvetsad applikation och byxan har bred rynkresår och innerbyxa av nylonjersey.

Är det nån som var gul och blå på 70-talet, så var det väl ändå Stenmark!

Här är en sida ur Lilla Nostalgiboken.

"Stenmarksmössa
Stenis mamma stickade "Turluvan". Vi andra köpte maskinstickade i akryl. Sen var det "bar å åk". Sport blev något alla höll på med. "Alla" skulle åka slalom, den nya folksporten."


Jag är rätt säker på att de flesta i min ålder minns när all undervisning i skolan avbröts, och TV-apparaten rullades fram i klassrummet, så att vi alla kunde se Stenmark tävla.
Kan inte säga annat än att Stenmarksmössan var snygg!

En annan stor gul och blå idrottare på 70-talet var tyngdlyftaren Lennart "Hoa-Hoa" Dahlgren.

Såhär står det angående den här bilden (och reklamkampanjen) på Wikipedia:


"År 1978 deltog han i Försäkringskassans omfattande reklamkampanj för den nyinförda pappaledigheten. En affisch föreställande den muskulöse Dahlgren med ett spädbarn i famnen (Peter Svenonius) hade texten Barnledig pappa!. Reklamen fick dock blygsam effekt och mycket få fäder valde att vara föräldralediga. Inte heller Hoa-Hoa själv var någonsin pappaledig. Själva annonsen fungerar som sinnebild för många när det gäller pappaledighet och används ibland av media för att illustrera ämnet."

Hur som helst, jättesnygg tröja (det var ju egentligen den jag ville visa här) och ett fantastiskt hår!








Hemma hos Hanssons
Slutligen en bild från min femårsdag, den 19 november 1973. 
Jag och Lars är båda klädda i gult och blått. Lillebror verkar sugen på tårta.
Minns att jag verkligen älskade den gula t-tröjan jag har på mig här! 

...och om några dagar fyller sonen Bosse fem år! 
Hipp hipp hurra, och ha en bra Svenska flaggans dag! :-)


Tar mig friheten att lämna 1970-talet för en stund:



---


Kontakta mig gärna om du hittar sakfel, eller vill komplettera med kul fakta!
Skriv till: hanssonbeth@gmail.com 

2 kommentarer:

  1. Min mormor stickade Stenmarksmössor åt alla i familjen och släkten min var gulvit med rosa kaniner.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, va kul att du skrev! Såg det först nu, två år senare..! Jag tycker jag kan se framför mig hur fantastiskt fin fin mössa var! Härlig färgkombination!
      Ha det så fint!
      Beth

      Radera