måndag 1 juli 2013

Sommar, sol och bad!

NU har jag ta mig tusan tagit årets första dopp! Inte i en 70-talsbaddräkt, dock. Nöjer mig med en retro, prickig tvådelad med kjol, nyligen inköpt på Ellos (nej, ingen bild!). Funkade bra, men det var kallt i vattnet ändå!
I och med detta följer en badspecial.

Börjar med en bild från Gräsö 1969, då jag var åtta-nio månader. Mamma har prickig baddräkt, och jag sitter som en propp i hennes knä, med dåtidens klumpiga blöja med plastsnibb som knöts ihop i sidorna. Och så är det storasyster Katarina.
Här är ett par badbyxor som tidigare var en baddräkt. Förmodligen har både jag och syrran haft den, och när baddräkten blev för liten för mig, sydde mamma om den till ett par byxor, så gick det ett tag till. Den som spar hon har!
Inte alltid man hade badkläder på sig (lika bra att censurera...)!
Här är vi på husvagnssemester, och tar oss ett bad någonstans mellan Särna och Mora, 1973.





Ett par något rundare systrar, på badhuset "Haneborg" i Kilafors. Jag gissar att jag går i tvåan och Katarina i fyran, så det bör vara 1977. Min blå baddräkt med ankare finns kvar, och kan ses på bild här nedan.

Konsums märke Vinetta. 
Den här baddräkten minns jag inte riktigt, men det är möjligt att både jag och syrran har haft den.


Syrran på badhuset i Kilafors igen. Här får hon en krans på huvudet efter god insats i bassängen. Om jag har förstått det rätt är det vad man fick/får då man tagit märket kandidaten.
Den här baddräkten finns också kvar.

Det här är nog min första bikini, och jag gissar att den är köpt 1979 eller 1980. Lila med små paraplyer, och en blomma som knäppning i ryggen. Den här tyckte jag om! :-)

...och i postorderkatalogerna fanns...















Här kommer reklamen:



Läsarbilden!
Jag fick en fin bild av Birgitta Modd, född 1971, då hon sköter om blommorna i sin ljusblå bikini.


---


Har du några trevliga badbilder från 70-talet? 
Det vore kul att visa dem här, så skicka gärna, och berätta gärna lite om bilden också! 
Skriv till: hanssonbeth@gmail.com 

Kontakta mig gärna om du hittar sakfel, eller vill komplettera med kul fakta!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar