måndag 23 december 2013

En risgroda som julklapp?


Råkar det vara så att du sitter med gråten i halsen, då du insett att du har glömt att fixa present till Pelle eller Lisa, och du hinner inte med fler affärer? Var lugn! Har du tygbitar hemma? En symaskin? Ris? Då fixar det sig! 

I "Nostalgiboken" av Annica Triberg & Eva Kallhed, (Bokförlaget DN) finns den - Risgrodan! Med beskrivning och allt.
Finns även med i "Lilla nostalgiboken 70-talet". 
Jag har gjort några själv, men då ritade jag av den jag fick av mamma som barn, för den har jag kvar!
Man behöver inte vara en stjärna på att sy för att fixa en groda. 
Här är mitt första försök, som sonen fick. Gjord av hans egna gamla jeans, som han har vuxit ur.
Den här tog jag med till en julfest med arbetskamraterna, där det ingick julklappsbyte. Det randiga tyget tiggde jag till mig hos vår kostymör på jobbet (estetiska programmet i Bollnäs), för att få en koppling till årets slutproduktion, Figaros bröllop. Jeanstyget kommer från mina gamla byxor, och knapparna från sonens gamla pyjamas. 
Här står jag med mina syskon, och på armen har jag min grodkompis. Den finns som sagt kvar, om än något sliten, som du kan se här nedanför! 

Det var allt för den här gången - sätt igång och sy nu! ;-)

God Jul och Gott Nytt 2014!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar